Begin jouw horecazaak vandaag

0
270

Het runnen van een horecazaak met een uniek concept is voor veel mensen een levensdroom. Ook voor jou, anders had je waarschijnlijk niet op dit artikel geklikt. Of je nu nog maar in de concept -of droomfase van je plan zit, of al maanden bezig bent en je zaak over een week opengaat (je wacht alleen nog op een wijnkoelkast van XXLhoreca.com), je vraagt je af of je wel de juiste stappen aan het zetten bent; kortom, of je zaak wel ‘iets’ wordt. Wees gerust, want wij zijn hier speciaal om jou nog een extra duwtje in de rug te geven. Lees gauw mee!

 

Grondbeginsels 

 

Zoals de meeste dingen begint een goede horecazaak bij de kern. Wat bedoelen we precies met de ‘kern’ in deze context? Het concept, ja, maar ook de filosofische kern, als dat logisch klinkt? Wat je met dit bedrijf wil uitdragen. Laten we beginnen bij het concept; probeer voor jezelf je concept in één zin uit te leggen. Als dit lukt: Top! Als dit nog niet lukt betekent het waarschijnlijk dat je iets te veel hooi op je vork hebt genomen in het geval van je idee. Een concept hoeft overigens niet heel vreemd en uniek te zijn om succesvol te worden; het gaat er alleen om dat jij erin gelooft, van sciencefiction themabar tot speciaal biercafé. Zolang jij er achter staat is het halve werk gedaan. Ook is het goed om alles, van je marketing tot je inrichting, te beginnen vanuit je concept. Dit is bij een themabar uiteraard een goed idee, maar ook bij een rustiger concept is het goed om een gestroomlijnde, consequente aanpak te hebben als het gaat om dingen als logo’s, website, menukaarten, interieurontwerp, etc. Zo zorg je ervoor dat je klanten een fijne, gestroomlijnde ervaring hebben, én zo blijft je concept duidelijk. 

 

Het halve werk 

 

Nog iets wat denderend belangrijk is (nóg belangrijker zelfs dan die wijnkoelkast van XXLhoreca.com), is je team. Dat gaan we hier niet onder horecastoelen -of banken steken; je team is de ruggengraat van je zaak, en hen dus goed selecteren én goed behandelen is essentieel voor wat je neer wil zetten. Een gelukkig team is namelijk ook fijn voor de klanten; zij krijgen fijne, vrolijke en bekwame mensen aan hun tafels; mensen die kunnen rekenen op hun teamgenoten en werkgever. Zo blijft er zelfs onder hoge druk een ontspannen sfeer. 

 

Concept, team en geloof. Dat is, naast een goed financieel plan en een betere boekhouder, wat je nodig hebt voor jouw zaak. Veel succes!