De horror van de eindexamens

0
920

Als ik terugdenk aan toen ik in de zesde klas van het VWO zat, heb ik bijna alleen maar leuke herinneringen. Het eindgala, de eindexamenstunt en natuurlijk de diploma-uitreiking. Maar er is een verschrikkelijke herinnering die nu nog in mijn hoofd blijft spoken. Namelijk de eindexamens.

Een keurige leerling

Als ik mezelf zou moeten omschrijven als leerling op de middelbare school was ik in 1 woord keurig. Ik was een prima leerling en deed eigenlijk niet veel fout. Mijn cijfers waren voldoende en precies zo was mijn gedrag ook. Soms kletste ik natuurlijk wel iets te veel of had ik mijn huiswerk per ongeluk niet gemaakt, maar over het algemeen deed ik het goed. Tot de beruchte eindexamens eraan kwamen…

Een te grote druk

Op de eindexamens wordt namelijk super veel druk gelegd. Terwijl in de vierde bijna geen aandacht wordt besteed aan het feit dat je toetsen al meetellen voor de eindexamens, gaat het in de zesde klas nergens anders meer over. Je moet presteren, anders kom je de loting niet door of kan je niet naar de universiteit van je keuze. En daarnaast moet je ook nog voor de basisvakken samengenomen gemiddeld een voldoende halen. Veel om over te piekeren dus voor de leerlingen van tegenwoordig. En dan hebben we het nog niet eens over de zenuwen gehad.

Kritiek

Gelukkig is er tegenwoordig meer kritiek over de eindexamens. Veel critici zeggen dat het niet kan dat er aan een toets-moment zoveel waarde wordt gehecht. Daarnaast zeggen veel mensen dat de zenuwen er ook voor kunnen zorgen dat leerlingen op dat ‘o zo belangrijke’ toets-moment minder presteren. Ik ben het daar helemaal mee eens. Ondanks dat ik al niet goed was in natuurkunde, hebben de zenuwen er zeker voor gezorgd dat ik mijn halve eindexamen natuurkunde niet heb kunnen invullen.

Dit moet beter

Ik ben er dan ook zeker van overtuigd dat dit beter moet. Scholen zijn al goed op weg en ook met bijvoorbeeld een examentraining kunnen leerlingen zich goed voorbereiden op de eindexamens. Toch vind ik dat scholen zich beter moeten verdiepen in het effect dat bepaalde aspecten van het eindexamen kunnen uitoefenen op de leerlingen. Zo vind ik dat eindexamens maken in een grote en heel erg koude gymzaal onnodig is. Als je altijd je toetsen in een klaslokaal maakt, waarom is het dan ineens nodig om leerlingen in een andere omgeving te testen? Als scholen zich hier beter in verdiepen kan dit naast voor de leerlingen ook nog goed uitpakken voor zichzelf. Want hun slagingspercentages lijden hier absoluut ook onder!